7. 10. 2022

Opravdu nesmíme při hubnutí jíst sacharidy?

V poslední době na nás ze všech stran vyskakují diety. Dietní stravování, které obnáší nejrůznější trendy. Dělenou stravu, vynechání všech tuků nebo dokonce bezsacharidovou dietu. Takové diety vám možná pomůžou zhubnout pár kilo, ale poté, co se vrátíte ke starým stravovacím zvykům, přiberete nejspíše všechno zpátky, a to ještě s přídavkem. Ledaže byste se takovou dietou řídili po zbytek života. A dovedete si představit, že byste si po zbytek života nedali brambory nebo rýži?

Bezsacharidový způsob stravování se odráží ve spoustě stravovacích trendech dnešní doby. Paleo, low carb, keto dieta…tyto všechny mají zakázané, nebo výrazně omezené sacharidy ve svém jídelníčku. Proč to tak je? Sacharidy jsou zdrojem energie. Lidé věří, že pokud nebudou tělu dodávat energii v podobě sacharidů, začne si je brát z jiných zdrojů, tedy z uloženého tělního tuku. Těmito metodami skutečně můžete zhubnout, ale většina lidí, kteří se nějakou dobu takto stravovali uvádí, že poté co začali zase konzumovat sacharidy, přibrali svá kila nazpět.

špagety

Nemusíte se bát sacharidů, a přesto můžete hubnout. Při hubnutí je důležité být v kalorickém deficitu. Jak ale zjistit, jestli v něm jsme? Pro to vám nejlépe poslouží různé kalkulačky dostupné na internetu, které vám spočítají váš ideální kalorický příjem tak, abyste hubnuli. Potřebujete do něj zadat věk, pohlaví, výšku, váhu a procento tělesného tuku. Nejpřesněji ho zjistíte na speciálních váhách, např. typu In Body. Ty jsou k dispozici (většinou za poplatek) ve výživových poradnách nebo fitness centrech. Poté si budete počítat snězené kalorie tak, abyste se vešli do nastavených hodnot.

ovoce

Sacharidy tedy nevynechávejte ale vybírejte si, které do svého těla přijmete. Ovoce je sice rychlým zdrojem cukru, ale obsahuje prospěšné vitamíny a minerály. Pokud hledáte nízkokalorické varianty ovoce, sáhněte po jahodách, malinách nebo borůvkách. Banán je sice kaloričtější, ale můžete ho použít do sladkých jídel místo sladidel nebo cukru. Z příloh si vybírejte celozrnné varianty, jelikož v sobě obsahují více vlákniny, které je prospěšná pro vaše trávení. Brambory jsou nízkolarické, takže pokud je nehodláte smažit nebo péct na hromadě oleje, jedná se o skvělou přílohu. Chcete-li ještě více nízkokaloričtější variantu, vyzkoušejte chutné batáty.